محققان از طراحی یک دستگاه پوشیدنی برای کمک به مدیریت بیماریهای چشم و دهان خبر دادند

9مارس 2021- محققان یک قدم به تولید یک دستگاه پوشیدنی نزدیک شده اند که از اشک و بزاق برای جمع آوری داده های پزشکی در زمان واقعی، درباره برخی از بیماری های چشم و دهان استفاده می کند .این فناوری می تواند برای کمک به مدیریت مشکلاتی مانند زخم های دهانی، سرطان دهان، چین و چروک دور چشم و عفونت های دهان یا چشم مورد استفاده قرار گیرد.

پروفسور Cheng، از دانشکده ی ایالتی علوم و مکانیک پنسیلوانیا،گفت: ما به دنبال ساخت دستگاهی بودیم که بتواند مقادیر کم یا زیاد مایعات بیولوژیکی مانند اشک و بزاق را جمع آوری کند، تا این نمونه ها برای برخی شرایط خاص به صورت سریع و مداوم و بدون انتظار برای دریافت نتایج از آزمایشگاه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند.

ایده این است که حسگرهای کوچکی و راحتی را در جایی نزدیک به مجرای اشک یا دهان فرد قرار دهیم تا دستگاه بتواند نمونه ها را به طور دقیق جمع آوری کند.

پروفسور Cheng، اضافه کرد: دستگاهی مانند این باید با نرم و راحت باشد تا بیمار با استفاده از آن موافقت کند و از سوی دیگر باید گزینه ای کم هزینه برای بیماران باشد.

در حال حاضر این تیم تحقیقاتی، در حال ساخت نمونه های اولیه ای از این طرح و همچنین در حال مذاکره با تولیدکنندگان برای بررسی امکان ساخت این دستگاه در مقیاس گسترده هستند.

پروفسور Cheng، گفت: این فناوری، یک فن آوری بلوغ یافته است که علاقه زیادی در پشت آن وجود دارد. این دستگاه، می تواند کاربردهای زیادی داشته باشد.ما انگیزه زیادی برای استفاده از این فناوری در دستگاههای سنجش مشابه در آینده داریم.

سال گذشته تیم پروفسور Cheng، ایده یک دستگاه مشابه دیگر را که شامل استفاده از یک پچ  پوستی برای جمع آوری عرق است و آزمایشاتpH ، سدیم و گلوکز را انجام می دهد، ارائه داد چنین دستگاهی می تواند برای کنترل هیپوگلایسمی یا دیابت استفاده شود.

اطلاعات بیشتر در مورد نحوه کارکرد این دستگاه در Microsystems & Nanoengineering منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/mar/wearable-device-design-to-help-manage-eye-and-mouth-conditions-unveiled.html